W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

June 14, 2013

Idola buat diriku

Bismillahirrahmanirrahim.

Perbualan.

Pernah berbual dengan seorang hamba Allah tentang Idola kita, seseorang yang kita sangat sanjungi. Sudah tentu, Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah insan yang telah menjadi idolaku kerana perjuangan beliau yang tidak pernah kenal penat lelah dalam membangunkan agama, negara dan bangsa melayu. 

"Engkau suka betul dengan Tun Dr. Mahathir, kan? Dia idola kau ke?" 
"Yup, aku memang sanjung everything pasal dia, terutama dalam kepimpinan.." 
"Untung la ada idola, kan?" 
"Eh, kenapa? Kau tiada siapa-siapa ke nak dijadikan sebagai idola?" 
"Tak.." 
"Eh, kenapa?" 
"Secara jujur, mungkin kedengaran poyo bila aku cakap macam ini, tapi aku nak jadi idola kepada semua orang.."

*******************************

Secara jujur, aku suka dengan kejujuran dia dan sanjung dengan cita-cita dia. I mean, agak sukar bagi aku untuk jumpa seseorang yang ada cita-cita yang agak besar, yang ingin menjadi idola kepada semua orang. Bukan mudah untuk dijadilkan sebagai idola, kemahuan untuk disanjungi itu memerlukan usaha dan memegang tanggungjawab yang agak besar. 

Kenyataan yang dikeluarkan olehnya kedengaran agak berkeyakinan diri, tapi itu adalah kejujuran dirinya. Bukan ingin mengangkat dirinya, tetapi dia sedar itulah kemahuan yang ingin dicapai oleh hamba Allah ini. Kebanyakkan orang mungkin akan beranggapan golongan ini seolah-olah terlalu yakin dan poyo, namun tidak dalam pandangan mata aku. Dia unik, dia menjadi dirinya sendiri!

It's like I have found someone who have a high level of confidence just like Naruto. Seriously, no joke, okay? Sebab apa? Sebab kata-katanya dan semangatnya yang tidak pernah menyerah. Dia bukan sekadar cakap, tapi dia berusaha ke arah untuk disanjungi. Cuma bezanya dia dengan naruto, Naruto lebih aktif dan lebih outspoken.

Bila bertanya kepada diri aku, aku sendiri takkan mampu mengungkapkan kata-kata sepertinya. Secara jujur, aku juga ada angan-angan sepertinya, ingin disanjungi, cuma aku berasa kurang yakin dengan diri sendiri, kemampuan aku dan sebagainya. Senang cerita, I didn't have anything to prove to other people about my capabilities

Oleh sebab rasa kurang yakin dengan kemampuan sendiri, aku hanya mampu mengangkat orang lain untuk disanjungi. Siapa lagi yang aku meletakkan rasa kesanjungan dan hormat? Sebenarnya ramai, cuma antara mereka yang aku ingat namanya (sebab aku jenis manusia yang sentiasa lupa nama orang lain. Teruk, iya aku tahu) seperti Dena Bahrin. 

Dena Bahrin bersama suaminya.

Bila sebut tentang Dena Bahrin, semua orang kenal dia. Artis youtube yang muslimah, comel dan sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Dia ni lebih muda setahun daripada aku. Few things that I like about her ialah dia ni bukan sahaja muslimah yang menawan, dia juga seorang yang manis, beriman, bijak dan berilmu. 

Kata-kata yang dilontarkan olehnya di twitter mostly mempamerkan keimanan dan kebijaksanaan dia sebagai seorang wanita muslimah yang sedang berkata-kata. Dipendekkan cerita, dia mempunyai ciri-ciri wanita idaman setiap lelaki soleh, begitulah. Jika hendak dibandingkan aku dengan si adik manis ini, sudah pasti bagai langit dengan bumi. Haha.

Personaliti yang ditampilkan olehnya membuatkan aku rasa mahu menjadi sepertinya. Namun, rasanya jauh lagi perjalanan nak menjadi wanita solehah. Current state pun masih merangkak-rangkak, iman pun lebih nipis daripada kulit bawang, apatah lagi dalam mengawal nafsu dan terus-menerus melakukan perkara lagha - sedar diri. Rasanya tidak mungkin mampu menjadi seperti dia. Hurm.

Walau apapun, aku mahu lihat segalanya dari sudut yang lebih optimis. Aku mungkin tak boleh menjadi dirinya, sebab setiap hamba yang diciptakan oleh Allah itu adalah unik dan tidak akan menyerupai yang lain. I can stick to be myself, cuma perbaiki dalaman untuk menjadi lebih baik. Kerana jika baik dalamnya (hati), maka begitu juga dengan luarannya. In-syaa-Allah. 


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)