W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

December 10, 2013

KEPERIHALAN DAN KEMAJUAN NEGARA JEPUN

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Jepun merupakan sebuah negara kepulauan di Asia Timur yang terletak di sebelah Timur Laut Jepun, dan berjiranan dengan Republik Rakyat China, Korea dan Rusia. Negara ini terdiri daripada 6,852 pulau yang membentuk gugusan kepulauan. Honshu yang merupakan pulau yang terbesar, Hokkaido, Shikoki dan Kusyu merupakan pulau-pulau utama dari Utara ke Selatan.

Pulau-pulau di Jepun sebahagian besarnya adalah bergunung-ganang, dan ada sebahagian antaranya gunung berapi. Gunung Fuji merupakan gunung tertinggi di Jepun dan merupakan sebuah gunung berapi yang pendam. Jumlah penduduk bagi negara matahari terbit pula adalah sebanyak 128 juta orang, dan jumlah ini telah menjadikan negara tersebut antara 10 negara yang mempunyai jumlah penduduk yang paling ramai di dunia. 

Ibu negara Jepun ialah Tokyo, kawasan yang bertaraf metropolitan yang memiliki daerah metroplitan yang terluas di dunia serta kepadatan penduduk yang mencecah lebih daripada 30 juta orang. Negara Jepun antara negara yang mempunayi kuasa ekonomi utama dan terbesar serta mempunyai sistem pertahanan yang cukup canggih. Negara ini juga merupakan antara pengeksport keempat yang terbesar dan negara pengimport keenam terbesar di dunia. Dalam bidang Teknologi juga Jepun merupakan negara yang termaju dalam bidang telekomunikasi, kejenteraan dan robotik.

Sudah dijelaskan secara ringkas berkenaan dengan negara Jepun. Jepun merupakan salah satu negara yang telah termasuk dalam senarai tempat yang ingin aku lawati apabila tiba waktunya nanti. Sudah lama keinginan ini dipendamkan, iaitu sejak di bangku sekolah rendah lagi apabila aku mula menjinakkan minat dalam menonton animasi dari Jepun a.k.a Anime. Tidak dinafikan juga, aku mula belajar bahasa jepun (sikit-sikit) daripada hasil tontonan animasi tersebut.

Haruhi Suzumiya - salah satu karakter animasi Jepun.
Apa yang aku perhati sepanjang menjadi peminat animasi ini adalah budaya kehidupan mereka. Bagi aku, memang benar Jepun ini terkenal dengan sikap dan budaya yang sopan santun. Sebagai contoh beberapa siri drama Jepun yang aku pernah tonton mempamerkan budaya sering meminta maaf, menuturkan kata-kata yang sopan walaupun tengah marah.

Bukan itu sahaja, masyarakat jepun memang terkenal dengan budaya membaca. Jika diperhati persekitaran rumah (dalam cerita-cerita yang ditonton) rak buku adalah satu kewajipan buat mereka. Tidak kiralah sama ada mereka membaca majalah, komik atau buku-buku ilmiah, tetapi ruang membaca sentiasa ada di dalambilik mereka. Tidak percaya? Cuba tonton siri kartun paling terkenal di Malaysia setiap hari Sabtu jam 7.30 malam di NTV7  ; Doraemon. 

Dipendekkan cerita, masyarakat Jepun mempunyai kualiti dan etika seperti mana umat islam suatu ketika dahulu. Jika kebanyakkan umat islam bersikap seperti masyarakat Jepun, aku percaya Malaysia sudah pasti berjaya dan maju dalam pelbagai aspek. Kualiti dan etika yang dipegang oleh mereka memperlihat disiplin yang kukuh serta pengawalan hawa nafsu. 

Daripada hasil pemerhatian dan pembacaan mengenai masyarkat Jepun, aku boleh faham mengapa Dr Mahathir sangat beriya-iya mahu masyarakat Malaysia khususnya Melayu untuk mempunyai sikap seperti masyarakat Jepun. Dr.Mahathir telah menyatakan hasratnya dalam satu ucapan di Majlis Sepetang Bersama Dr Mahathir di Subang Jaya.
"Semasa saya menjadi perdana menteri dahulu, saya ingin tukarkan orang Melayu menjadi seperti Jepun tetapi beragama Islam dan menggunakan nama Melayu. Tidak akan hilang Kemelayuan seseorang itu jika mengamalkan budaya Jepun kerana kebanyakan budaya mereka berteraskan Islam." - Dr. Mahathir 
Itu tidak disentuh lagi berkenaan dengan budaya kerja mereka, yang mana mereka mengamalkan budaya kerja "Samurai Bushido" yang mana prinsip-prinsip kerja dihayati sepenuhnya. Mereka meletakkan komitmen yang penuh dalam menjalankan kerja dan jika boleh mereka mahu sahaja kerja selama 24 jam. Hal ini kerana mereka biasanya bekerja melampaui waktu bekerja. Subhanallah, jika umat islam bekerja seperti ini sambil mengingati Allah, sudah pasti Islam dipandang tinggi oleh masyarakat non-muslim. 


Tidak dinafikan, masyarkat mereka sangat bertanggungjawab, daripada ibu bapa sehinggalah kepada orang atasan. Sangat berbeza di negara kita, jika ibu bapa salah dalam membesarkan anak-anak, biasanya akan menuding salah kepada pihak yang lain seperti masyarakat di persekitaran mereka, dan ada juga yang salahkan pemimpin. Padahal mereka terlupa, sesuatu kaum itu tidak akan berubah melainkan mereka mahu mengubah diri mereka sendiri. Berikut merupakan beberapa amalan masyarkat Jepun yang dilakukan oleh mereka dan antara amalan yang dilakukan oleh masyarakat Jepun :
  1.  Di Jepun diajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan satu mata pelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” di mana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.
  2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal sekolah rendah sehingga ke peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya ialah mendidik dan menanamkan konsep dan pembentukan pribadi/watak, bukan sahaja pendidikan dan indoktrinasi(dictation).
  3. Jepun walaupun salah satu negara terkaya di dunia, mereka tidak mempunyai orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan keatas anak-anak mereka.
  4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 20min bersama-sama guru mereka. Faktor ini membawa ke arah kemunculan generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.
  5. Kanak-kanak di sekolah akan membawa berus gigi yang telah di“disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka di sekolah setiap kali lepas makan bagi mengekalkan kesihatan pada usia yang muda.
  6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun yang perlu diberi perlindungan.
  7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai “Jurutera Kesihatan” yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan, tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.
  8. Dilarang mengunakan handphone di dalam tren/keretapi, restoran dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”
  9. Jika anda pergi ke restauran buffet di Jepun, anda akan dapati bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar yang diperlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan apa-apa makanan di atas pinggan.
  10. Kadar kelambatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang tahu akan nilai masa, dan gemar kepada ketepatan saat dan minit.

Budaya membaca dalam kalangan masyarakat Jepun.

Hebat bukan masyarakat ini? Inilah antara sikap-sikap kebertanggungjawaban daripada golongan bawahan hinggalah golongan atasan. Masyarakat ini juga merupakan antara golongan yang sentiasa akur dengan pemimpin. Penahkan kalian mendengar masyarakat mereka membuat rusuhan dan memaki hamun pemimpin? 

Jika berlaku masalah bencana alam pun, mereka sama sekali tidak seperti masyarakat negara kita. Masing-masing sedar bahawa mereka mengalami masalah yang sama, dan mereka sentiasa berdisiplin, sehinggakan mahu mengambil makanan pun masih beratur dan tidak seorang pun memotong barisan. Masing-masing sibuk memainkan peranan dalam membantu orang lain dan memudahkan urusan orang lain. Subhanallah. Berbeza pula masyarakat di negara kita. 

Jika diberi peluang untuk hidup dan membina kehidupan baharu, iaitu Jepun dan Mekah. Jika hidup di Jepun, mungkin aku boleh didik diri membentuk diri menjadi seperti mereka dan di Mekah dapat membantu aku mendekatkan diri dengan-Nya dan beribadah kepadaNya. 

Sekian dan wassalam.


Nota kaki : Kena didik diri menjadi seperti masyarakat Jepun. #MuhasabahDiri *mengeluh*


Sumber rujukan : 


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)