W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

May 18, 2014

Jangan Gopoh

Jodoh ini ketentuan Allah.

Susah sebenarnya nak bercerita perihal ketentuan Allah ni, sebab benda tu ghaib dan hanya Allah sahaja yang tahu. Dia yang merancang untuk kita, tapi pada masa yang sama kita kena usaha. Tapi bila fikir balik, kadang-kala bila sudah usaha tapi jika ketentuan Allah kata;

"Engkau belum bersedia."

Kau masih nak usaha lagi ke? Jadi di sini aku tanya, nak kena usaha lagi ke? 

Reflek diri kita semula, adakah kita sudah sedia? Atau kita mencari sebab orang lain sudah berkahwin? Kita melihat kawan-kawan bahagia kita pun terikut-ikut nak bahagia macam mereka, macam tu? Tak tahan lama laa kalau kita fikir macam tu, sebab kita tergopoh-gapah. 

Aku rasa, mana-mana binaan yang nak tahan lama dan kukuh, mana boleh bina dalam masa yang sekejap. Kalau kita bina dalam jangka masa yang singkat, semua orang boleh kata hasil pembinaan tu mesti cincai-cincai punya, kan? Sebab apa, sebab kita membina bangunan tu secara tak berhati-hati dan nak cepat sahaja, asal cepat siap.

Ala, macam assignment jugak la kan. Aku tanya, assignment yang buat paling berhati-hati dan lama dengan assignment yang orang buat last minit mana lagi bagus? Kalau tugasan yang diberikan kepada kita dimulakan dengan awal sudah pasti banyak bahan-bahan dan sumber kita nak buat tugasan berbanding dengan tugasan yang dibuat last minit sebab bahan pun jadi terhad. Hasilnya, korang tentukan.

Nak berkahwin ni bukan benda mudah, benda yang susah. Susah sebab kau kena timbang balik banyak perkara terutamanya perihal tanggungjawab dan tuntutan nafkah untuk keluarga. Nak bina asas or basic ni, kena ada ilmu, kena banyak menuntut. Kadan-kala kena tengok orang punya pengalaman, perhatikan kelemahan-kelemahan institusi perkahwinan orang lain kenapa tak berjaya. Belajar daripada kelemahan diorang. 

Mungkin kita kahwin lambat, tapi kena ingat, bukan kira cepat atau lambat. Sebab lambat atau cepat tu salah satunya sebab ketentuan Allah. Sebab lain yang boleh kenal pasti kita nak hasilkan sesuatu yang berkualiti. Mungkin iman di dada tak cukup mantap, apatah lagi ilmu alam perkahwinan. Benda macam ni kena banyak refleks diri kita, kalau boleh kena banyak lagi belajar dan perbaiki kelemahan kita. 

Sekian sahaja, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...