W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

January 21, 2015

Romantik? Bukan Itu Yang Aku Cari.


Assalamualaikum. Apa khabar semua? Harap kalian sihat-sihat belaka. 

Sebenarnya, aku ni memang banyak idea nak menulis, tetapi yang menjadi masalah apabila aku tiada langsung mood nak menulis. Mood sedang mengawal keadaan aku agar terus jadi malas, malas dan pemalas tahap apa pun aku tidak pasti. Yang pasti, aku jadi semakin malas. 

Okay, hari ni aku hendak menulis topik yang ringan-ringan saja. Malas hendak menulis topik yang berat-berat. Serabut kepala bila terlalu banyak berfikir, sampai satu tahap terlalu terbawa-bawa dengan idealogi pemikiran sendiri hingga lupa realiti. Mengarut sudah.

Topik penulisan aku pada hari ini ialah perihal lelaki romantik. Kalau sebut tentang lelaki atau jejaka yang romantik ni, biasanya perempuan akan terfikir pasal sajak-sajak atau kata-kata puitis perihal cinta daripada si dia, si dia yang memberi bunga ros kepada kekasih hatinya, pemberian hadiah daripada si dia, lelaki yang pandai mendengar, memahami  dan sebagainya. 

Aku tidak pasti bagaimana kebanyakkan perempuan meletakkan satu persepsi atau pandangan peribadi mereka terhadap karakteristik lelaki romantik itu sendiri. Hal ini kerana, setiap wanita ada kehendak dan keinginan yang berbeza. Manusia bukan semuanya sama, setiap daripada kita adalah menusia yang unik. Maka meletakkan satu generalisasi semua wanita mempunyai kehendak atau pandangan yang sama tentang lelaki romantis ini sama sekali tidak benar.

Topik kali ini aku hendak menceritakan sesuatu berdasarkan kehendak dan pandangan peribadi aku. Macam mana hendak mengatur setiap bait kata dalam satu urutan yang senang untuk difahami ya?

Okay, beginilah, sebenarnya aku rasa janggal gila bila ada lelaki yang romantik. Feels weird all the time when they starts using ayat-ayat yang puitis dan berbunga-bunga seperti william shakespeare, atau sejambak bunga ros atau sekuntum bunga ros daripada peminat misteri dan sebagainya - It seems weird for me. Awkward. Most of the time when that things happen.


Nak kata tidak suka pun, tak juga. I really appreciate apa yang dibuat oleh si dia. Boleh nampak la, bila ada tindakan-tindakan yang mewujudkan suasana romantis ini, kita boleh nampak kesungguhan si dia. Apa yang buatkan aku gembira bukanlah suasana romantis yang dia cipta, tetapi kesungguhan dia. Yes, kesungguhan si dia.

Aku ni bukanlah demand ayat-ayat manis daripada si dia. Most of the time, I want to know him, what he feels, what he thinks and when he's with me - in honest way; not something that he made it up just to impresse me. Bukan itu yang aku cari, but what I seek from him is honesty. Beautiful words yang buatkan aku hendak dengar daripada lelaki, bukan pujian secara fizikal semata-mata, tapi termasuklah sesuatu yang berada dalam diri aku.

Sebagai contoh adalah seperti berikut :

"you're the most amazing woman I ever have.You're not just smart and funny, but you're  also a kind-hearted person."

Beb, aku yakinlah, mana-mana perempuan kalau dengar ayat macam ni daripada someone special, mau teriak tiga hati tiga malam secara berturut-turut. Sebak dan terharu beb. Aku pun boleh rasa terharu bila ada someone yang sangat special dalam hidup aku kata macam tu, seolah-olah akulah wanita yang istimewa dalam hidup si dia.

Bagi pandangan peribadi dan kehendak aku sendiri, aku memang perlukan seseorang yang mampu membuatkan aku rasa istimewa dan makes me automatically love myself even more. Manusia mana yang tidak mahu dirinya rasa istimewa dan dihargai kan? Kalau boleh, kata-kata yang dilafazkan itu sesuatu yang jujur, memang asal daripada benar pemikiran dia yang wujud hasil daripada apa yang dia perhatikan tentang diri kita.

Kadang-kala, lelaki tidak sedar, sekecil-kecil perkara yang mereka lakukan seperti mengingati tarikh istimewa dalam hidup kita, atau mengatakan pujian seperti, “I’m glad that I’m being with you,” mampu memberikan satu impak yang sangat besar kepada diri seseorang manusia yang bergelar hawa. 

I don't need another William Shakespeare in my life, I just want him for himself and his honestly. That all that matters for me right now.

Sekian dan wassalam.



2 comments:

  1. patut la duk update pasai romantik2 nih kat facebook...

    ReplyDelete
  2. omg. rajin pulak ko baca blog aku safuan. Malu sioott!!!

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)