W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

January 23, 2016

CARA MENGUBAH KEDUDUKAN TAJUK BLOG POST KE POSISI TENGAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Hari ni aku mahu meng-update post mengenai cara mengubah tajuk di blog dari posisi tepi ke posisi tengah. Cara nak menukar kedudukan tajuk post korang dari kiri ke tengah adalah tersangatlah mudah. Korang ikut je cara-cara yang aku tunjukkan ni dekat bawah. Insyaa-Allah, korang boleh buat di blog korang pulak lepas ni. 



Nampak tak tajuk blog dekat situ kedudukan dia ke arah kiri?
Ini tips nak jadikan kedudukan tajuk ke menjadi "center" :)

Mula-mula, aku nak korang perhati betul-betul beberapa gambar yang aku telah screenshot demi menambah pengetahuan korang ni. Perati betul-betul, jangan perati tempat lain pulak. ehem. 



Okay mula-mula selepas korang sign in, korang peratikan betul-betul dashboard korang lepas ada lambang macam surat seperti gambar dibawah. Ada tak? Okay, kalau ada, tekan lambang tu and korang akan mendapati ada pelbagai pilihan seperti Overview, Post, Pages, Comments, Google+ and etc.. sampailah yang di bawah sekali Setting. Sekarang aku cuma nak korang tekan "Template".



Kemudian korang akan pergi ke page "Template" yang korang dah tekan tadi. Jadi, lepas ni sila tekan butang "Customize" yang berwarna oreng atau jingga tu. 


Selepas korang tekan butang customize, korang akan end up seperti page di bawah. Bila korang dah sampai di page berkenaan, aku nak korang cari dan tekan pautan "Advance" di tepi tu dan korang akan nampak beberapa pilihan lain yang keluar seperti Page Text, Background, Links, Blog Title..and bla bla sampai la yang terakhir dia bagi pilihan Add CCS. 



Apabila korang dah jumpa pautan "Add CCS" tuu, aku nak korang tekan..



Now, korang dah tekan "Add CCS", akan menunjukkan satu kotak yang berwarna putih seperti gambar di bawah. So, aku nak korang "copy" code yang ada dekat bawah ni blog aku ni dan "paste" dekat dalam kotak "Add CSS" itu tadi.

.post-title {

text-align: center;

}


.date-header {
text-align: center;
}

Selepas korang dah copy and paste dalam kotak "Add CCS" tadi aku nak korang cari butang "Apply to Blog" untuk save apa yang korang dah buat tadi. 



Sooooooo, jeng jeng jeng dah siapp!



Alhamdulillah, dah jadi. So guys, tutorial aku ni berjaya tak jadikan tajuk blog korang berubah posisinya? Jika tak menjadi, boleh contact atau tanya pada ruang komentar di bawah. InsyaaAllah aku akan tolong korang.

Sekian sahaja penulisan tutorial pada hari ini. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)