W E L C O M E | Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat para pembaca senyap dan aktif. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat pembaca yang sudi menggerakkan jari-jemari halus menekan tetikus semata-mata mahu menjenguk, membaca dan memberikan komentar dalam blog yang sederhana ini.

P E R H A T I A N | Penulisan dalam blog ini telah menggunakan bahasa yang tidak baku secara total dan masih berstruktur. Jika bahasanya bukan pilihan anda, maka penulis ingin menyarankan agar saudara/saudari mula berganjak daripada menjenguk atau membaca blog ini sebelum penyakit Pembenci atau istilah lain ialah Haters mula menular di dalam blog ini. Sekian dan Wassalam.

P E N U L I S | Ameelia merupakan seorang penulis blog amatur yang telah melibatkan diri dalam bidang penulisan blog selama 8 tahun. Penulisan blog adalah berkaitan dengan liku-liku kehidupannya sebagai seorang hamba Allah, anak, isteri, guru di kawasan pedalaman, pelajar dan pelukis amatur. VIEW

October 6, 2021

16 BARANG YANG PERLU ADA DALAM BEG TRAVEL HARIAN ANDA

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Dalam beberapa hari lepas, saya ada menonton channel beberapa orang youtubers dan mereka berkongsi tentang barang-barang yang disimpan di dalam beg mereka. Bagi saya, perkara yang dikongsikan oleh mereka agak menarik dan memberikan idea kepada orang ramai mengenai barang-barang yang perlu ada di dalam beg jika kita pergi ke sesuatu tempat sama ada dekat mahupun jauh.

Jadi hari ini saya mahu menulis mengenai senarai barang yang saya biasa bawa jika mahu pergi berjalan ke tempat yang jauh sedikit selama sehari seperti Ipoh, Taiping dan beberapa tempat lain. Tambahan sekarang ni kan musim covid-19, ada banyak barangan tambahan yang saya bawa bagi memudahkan perjalanan saya sepanjang berada di sesuatu tempat.

gambar 1

 

#1 Dompet - untuk simpan wang dan kad-kad penting seperti kad pengenalan, lesen memandu, kad watson, dan kad ATM.
#2 Beg makeup - Alat makeup saya simpan dalam beg ini termasuklah foundation, compact powder, eyeshadow, blusher, eyeliner dan lipstick.
#3 Telekung travel - Sekarang ni kan musim covid, telekung di dalam mall, surau dan masjid semua telah disimpan. Kalian kena bawa sendiri telekung daripada rumah untuk mengelakkan menularan virus covid.  
#4 Beg Skincare - Saya simpan pencuci muka, Baby oil (untuk menanggalkan makeup), Toner, Essence, Pelembap bibir, Pelembap muka dan Sunscreen di dalam beg ini. Tujuan saya bawa skincare kit travel dalam beg adalah untuk mencuci muka dengan bersih daripada makeup yang dipakai seharian. Difahamkan ada setengah makeup mempunyai bahan kalis air dan risau pula jika solat tidak sah hanya kerana wuduk tidak sempurna.
#5 Powerbank - Wajib bawa untuk charge phone.

#6 Beg Pad/Pantyliner - Saya memang akan sediakan pad dan pantiliner lebih dalam beg. Perempuan ni memang susah nak lari daripada masalah keputihan dan haid. Pakaian solat perlulah sentiasa bersih, jadi kena kerap tukar pantiliner jika ada masalah keputihan. Pad tu saya bawa incase tiba-tiba darah period datang lebih awal. 

#7 Beg kecil simpan wayar charger - Saya memang akan simpan charger dalam beg yang berlainan. Tidak pasti kenapa, rasa macam lebih kemas jika semua barang-barang ada beg/bekasnya. 

#8 Beg Shopping boleh lipat - Sekarang ni kalau kita pergi shopping dekat luar, mesti casher akan tanya "nak plastik ke?" dan satu plastik dah kena caj tambahan. Jadi, saya beli la beg shopping yang boleh lipat kecil untuk memudahkan saya simpan barang selepas shopping di kedai. Beg shopping comel tu saya beli di Daiso.

#9 Tisu muka - Tisu ni dah macam wajib pula saya bawa ke mana-mana sejak ada anak ni, tambah jika anak suka makan aiskrim comot-comot. 

#10 Pelitup muka / Face mask - Kadang-kala mask yang saya pakai dari rumah akan tiba-tiba terputus talinya. Jadi, saya akan sentiasa bawa pelituk muka lebih dalam beg.

#11 Handsanitizer - norma baru memang benda wajib bawa ke mana-mana sahaja. 

#12 kunci kereta - Kunci kereta ni saya akan bawa jika bawa kereta sendiri. Tapi saya naik kereta suami, kunci kereta ni memang saya tinggalkan sahaja di rumah. haha.

#13 Phone - Ke mana-mana sahaja mesti wajib bawa phone. 

 

Gambar 2

#14 Pin Tudung -
Saya ni jenis cuai sikit. Kalau pergi mana-mana je, mesti sama ada pin tudung atau jarum peniti yang akan hilang. Jadi nak selamat memang akan bawa lebih dan simpan dalam bekas kecil seperti dalam gambar kedua tu.

#15 Cermin - Saya bawa cermin untuk pakai semula makeup lepas solat. 

#16 Kapas muka - Digunakan bersama baby oil untuk bersihkan makeup. 

Untuk pengetahuan kalian, disebabkan sekolah (tempat kerja) saya agak jauh daripada rumah, saya turut menggunakan beg travel ini untuk dibawa ke sekolah. Jika terdapat mesyuarat atau aktiviti hingga lewat petang, saya akan menggunakan semua barang-barang ini. Bagi saya, walaupun barang banyak di dalam beg dan mungkin agak berat, saya rasa ianya sangat praktikal untuk individu seperti saya yang banyak bergerak. 


Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Sekian dan wassalam. 





No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Apa pendapat anda tentang penulisan saya?
Sila tinggalkan pendapat anda di dalam ruangan komen.
Kalau suka tekan LIKE.
Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)